کلیسای وانک

کلیسای وانک جزء اولین مکان هایی در اصفهان است که هر فرد پس از ورود به این شهر قصد دیدن آن را می کند و از مشهور ترین جاذبه های توریستی اصفهان است. نام یکی از کلیسا های کهن که متعلق به ارامنه در شهر اصفهان بوده است آمنا پرکیچ مقدس بوده که در زبان عربی با نام های دیگری مانند کلیسای وانک مشهور شده است. وانک در واقع از نام کلیسای "سورپ آمنا پرکیچ" جوغا در نخجوان وام گرفته شده است. در زبان ارمنی وانک به صومعه معنی شده است. جلفا نام منطقه ای قدیمی در اصفهان است که وسعت زیادی دارد و ساکنان آن ارامنه هستند. کلیسای وانک در دوران حکومت شاه عباس دوم و در منطقه جلفا ساخته شد. این بنای تاریخی امروزه از جاذبه های توریستی، گردشگری به شمار می آید و در زیر گروه دیدنی ها و جاذبه های توریسم مذهبی نیز قرار می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این جاذبه تاریخی اصفهان آشنا کنیم.

تاریخچه کلیسا وانک

تاریخچه

می گویند شاه عباس زمانی که در راه بازگشت به ایران بوده است، ارامنه ساکن شهرها و روستا هایی که به آن بر می خورد را همراه خود به ایران آورد و همچنین همه مزارع و دام ها و اموال آن ها را از بین برد و آتش زد تا سپاهیان عثمانی که در تعقیب آن ها بودند از سرعت شان کاسته شود. شاه عباس ارامنه را تا جلفای اصفهان همراهی کرده و آن ها در آن منطقه ساکن شدند. پس از اسکان، دست به اقدامات اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی زدند و هر اقدامی که از لازمه های ایجاد یک جامعه انسانی است.

یکی از این اقدامات ساخت اماکن مذهبی بود. آن ها حدودا 13 کلیسا احداث کردند که از نخستین بناهای ساخته شده در آن زمان کلیسای وانک بوده است. هنگام تاسیس کلیسای وانک در قسمت جنوب غربی آن کلیسای دیگری ساختند که حدودا تا 50 سال بعد از ساخت، روحانیون از آن استفاده می کردند. در سال 1655 میلادی به دلایلی چون کوچک بودن فضای کلیسای اولیه، آن را تخریب کردند و شروع به ساخت بنای جدید کلیسا نمودند. نزدیک به یک دهه پروسه ساخت کلیسا ادامه یافت تا سرانجام در سال 1664 میلادی به اتمام رسید.

https://mrbilit.com/mag/vank-church/

Comments

Popular posts from this blog

آبشار ایگل، آبشاری چشم نواز در فشم

پیشنهادهایی برای سفر شهریورماه

سفر خارجی با اتوبوس